Valmennuspalvelut
Johtajien ja esihenkilöiden valmennukset
Valmennukset räätälöidään tilaajan tilanteen ja tarpeen mukaisesti. Tähän alle on koottu kysytyimpiä valmennusteemoja. Valmennukset voidaan toteuttaa joko lähi- tai etävalmennuksina ja kesto suunnitellaan yhdessä tilaajan kanssa. Ne voidaan toteuttaa muutaman tunnin asiantuntijapuheenvuoroista muutamien päivien valmennuskokonaisuuksiin.
Ryhmätoteutusten lisäksi palvelua on mahdollista saada yksilövalmennuksina tai konsultointina.
Katso myös

1. Johtajan ja esihenkilön voimavarat ja hyvinvointi
Työelämässä johtajien ja esihenkilöiden hyvinvointi on elintärkeää niin heidän omalle jaksamiselleen kuin koko organisaation menestykselle. Valmennuksessa keskitytään vahvistamaan esihenkilöiden ja johtajien omia voimavaroja, paineen sietokykyä ja työkykyä. Osallistujat saavat konkreettisia työkaluja stressinhallintaan, palautumiseen ja työn sekä muun elämän tasapainon vahvistamiseen.
Valmennuksen pääpaino on ennaltaehkäisyssä ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa: johtajat ja esihenkilöt oppivat tunnistamaan omat kuormitukseen liittyvät varomerkit ja saavat keinoja, miten kuormitusta ja stressiä vähennetään. Lisäksi valmennuksessa käsitellään työuupumusta, siihen tyypillisesti johtavia riskitekijöitä ja työhön paluuta työuupumuksen jälkeen. Valmennuksen aiheita käsitellään monipuolisesti ja käytännönläheisesti tutkitun tiedon, yhteisten keskusteluiden ja yksilötehtävien avulla.

2. Oman työn organisointi ja hallinta
Johtajien ja esihenkilöiden työ on usein monimutkaista ja vaatii jatkuvaa priorisointia, ajanhallintaa ja tehokasta organisointia. Valmennus tarjoaa käytännön työkaluja, jotka auttavat johtajia ja esihenkilöitä hallitsemaan omaa työkuormaansa ja organisoimaan arkeaan entistä tehokkaammin. Valmennuksessa opitaan, millaista on aivoystävällinen työarki ja mitä se tarkoittaa omassa työssä. Lisäksi käsitellään delegointia, mitkä tekijät sitä haastavat ja miten se onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla.
Valmennuksessa kiinnitetään huomiota myös johtamisen suunnitteluun ja ennakoivaan organisointiin. Osallistujat oppivat käytäntöjä, jotka tekevät työpäivästä sujuvampaa ja tuottavampaa, mutta myös joustavampaa. Esihenkilöiden ja johtajien kyky organisoida omaa työtään ja tasapainottaa reaktiivinen ja pitkäjänteinen työ luovat pohjan tavoitteelliselle, eteenpäin menevälle ja hyvinvointia tukevalle työympäristölle.

3. Toimivan työyhteisön ja tiimin rakentaminen
Toimiva työyhteisö ja tiimi eivät synny itsestään, vaan se vaatii jatkuvaa huomiota ja aktiivista panostusta kaikilta osapuolilta, erityisesti johtajilta ja esihenkilöiltä. Valmennuksessa esihenkilöt ja johtajat oppivat millainen merkitys selkeillä työn tavoitteilla ja odotuksilla on ja miten ne johdetaan käytäntöön. Lisäksi opitaan, miten johtaja ja esihenkilö voi varmistaa viestin ja tiedonkulun perille menon ja mikä merkitys tunteilla on viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
Työn tavoitteiden ja roolien lisäksi avainasemassa toimivalle ja menestyvälle työyhteisölle ja tiimille on luottamus ja sen vahvistaminen. Valmennuksessa opitaan, mitä luottamuksella käytännössä tarkoitetaan ja miten johtajana ja esihenkilönä voi
vahvistaa tiimin kokemaa luottamusta. Lisäksi valmennus tarjoaa käytännön työkaluja ja esimerkkejä, joiden avulla johtajat ja esihenkilöt voivat kehittää luottamuksellista ja avointa keskustelukulttuuria ja yhteistyötä.

4. Konfliktit ja niiden johtaminen
Haastavien tilanteiden, kuten konfliktien johtaminen, vaatii ihmisten johtamiselta erityistä osaamista ja tunneälyä. Konfliktit työpaikalla voivat rapauttaa yhteishenkeä ja luottamusta sekä heikentää tuottavuutta, mutta oikealla lähestymistavalla ne voivat myös toimia kasvun ja kehityksen paikkoina.
Tarjolla on kaksi erilaista valmennuskokonaisuutta: Ensimmäinen valmennus on tilanteisiin, joissa akuuttia konfliktia ei ole vielä olemassa, vaan tilanteisiin halutaan valmistautua ennalta. Valmennus tarjoaa johtajille ja esihenkilöille työkaluja ja menetelmiä, joiden avulla he voivat kohdata konfliktoituneet tilanteet luottavaisesti ja luottamusta herättävästi. Valmennuksessa opitaan, miten konfliktit kehittyvät, miten ne voi tunnistaa ajoissa ja miten niitä voi ratkaista rakentavasti.
Toinen valmennus on tilanteisiin, missä akuutti konflikti on jo syntynyt ja organisaatiossa ei enää pärjätä omin voimin. Konfliktin selvittämiseen tarvitaan ulkopuolista apua. Näissä tilanteissa yhteistyö aloitetaan tilannekartoituksella, jonka perusteella tehdään suunnitelma konfliktin selvittämiseksi ja työrauhan palauttamiseksi. Tyypillinen prosessi sisältää henkilöiden yksilöhaastattelut, tilanneanalyysin ja työyhteisön tai tiimin yhteisen työskentelyn tilanteen ratkaisemiseksi. Näissä tilanteissa johtajille ja esihenkilöille on aina henkilökohtainen sparraus johtamisen ja oman jaksamisen tueksi.

5. Muutosneuvotteluiden inhimillinen johtaminen
Muutosneuvottelut ovat aina työyhteisöille ja tiimeille kriisi, joka synnyttää erilaisia tunteita ja ilmiöitä organisaatioon. Valmennuksessa johtajat ja esihenkilöt saavat työkaluja, joiden avulla he ymmärtävät ihmisten inhimillisiä reaktioita muutosneuvotteluiden eri vaiheissa sekä millaista johtamista prosessin eri vaiheissa tarvitaan muutoksen toteuttamiseksi. Lisäksi he oppivat miten tärkeää erilaisten tunteiden vastaanottaminen ja käsittely ovat, jotta ne eivät jää pinnan alle estämään tavoitteiden ja tulosten saavuttamista. Valmennus tarjoaa myös keinoja vahvistaa johtajien ja esihenkilöiden omia voimavaroja muutosneuvotteluprosessin aikana.
Valmennus rakennetaan noudattelemaan muutosneuvotteluiden prosessin eri vaiheita, jotta johtajilla ja esihenkilöillä pysyy ajantasainen ymmärrys henkilöstön mielen reaktioista; millaisia tuntemuksia henkilöstössä herää, miten ne näkyvät heidän toiminnassaan ja miten heitä voidaan tukea. Valmennuksessa käsitellään myös johtajien ja esihenkilöiden omia mielen reaktioita ja miten niitä voidaan hallita heikentämättä työkykyä. Tyypillinen prosessi sisältää kahden tunnin tapaamisia noin 3-4 kertaa. Tämä suositellaan pidettäväksi mahdollisuuksien mukaan läsnä toteutuksena.